کد خبر: 11460
1402/12/15 - 8:56


صدای زنجان از آخرین وضعیت برگزاری انتخابات خانه مطبوعات گزارش می‌دهد؛

حاشیه‌های یک انتخابات!

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: انتخابات خانه مطبوعات زنجان به زودی برگزار خواهد شد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: طبق اظهارات مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یک روز پس از انتخابات خانه مطبوعات این انتخابات ابطال شده، این در حالی است که به نظر میرسد مدیر کل وقت حاضر به اعلام این نتیجه و پذیرش مسئولیت نشد.

انتخابات خانه مطبوعات استان زنجان برای چندمین دوره متوالی در حالی برگزار شد که امسال به چالش کشید و زمینه اختلاف نظر بین برخی از اصحاب رسانه با یکدیگر و همچنین مدیران این حوزه را فراهم کرد، این در حالی است که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان که به تازگی در این مسند نسشته است خبر از ابطال این انتخابات، یک روز پس از برگزاری آن میدهد و باید پرسید علت این حجم از تعلل در اعلام نتیجه چیست؟

انتخابات خانه مطبوعات زنجان، امسال همزمان با سایر استانها به صورت الکترونیک 28 آذرماه سالجاری برگزار شد اما برخلاف دورههای قبل امراله حسنی مدیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از اعلام نتیجه تا آخرین نفس یعنی آیین تودیع و معارفه خود خودداری و اعلام نتیجه را به وزارتخانه محول کرد تا نشان دهند حاضر به اعلام نتیجه و پذیرش مسئولیت آن، در حالی که گفته میشد ریش و قیچی برگزاری این دوره از انتخابات در دست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود، نشد.

با پایان فعالیت سه ساله خانه مطبوعات استان زنجان اعلام شد قرار است انتخابات خانه مطبوعات استان به صورت متمرکز با برخی از استانهای کشور 28آذرماه سالجاری برگزار شود. به همین مناسبت امراله حسنی مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان طی نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان در تاریخ 20 آذرماه با اشاره به برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیک و همزمان با برخی از استانهای کشور، از پایش خبرنگاران استان زنجان برای حضور در این انتخابات صنفی خبر داد.

پایشی که نشان داد قصه این انتخابات سر دراز خواهد داشت چرا که در نخستین اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد استان زنجان برای انتخابات پیشرو اقدام به حذف تعدادی از خبرنگاران سرشناس و فعال استان زنجان و حتی رئیس فعلی خانه مطبوعات استان! از لیست خبرنگاران خانه مطبوعات کرد، موضوعی که صدای بسیاری از اهالی رسانه را درآورد اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حاضر به پذیرش اعتراضات نشد و همچنان بر این حذفیات تاکید کرد تا لیست خبرنگاران حدود 150 نفری به تعداد 57 نفر یعنی یک سوم! کاهش یابد. با وجود ادامه انتقادات به این رویه و استعفای جمعی از کاندیداها در حمایت از همکاران فعال خود، اصرار بر برگزاری انتخابات توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه یافت.

انتخابات با همه فراز و فرودهای خود روز 28 آذرماه سالجاری به صورت الکترونیک برگزار شد و با وجود اینکه انتظار میرفت در کمتر از 24 ساعت یعنی 29 آذرماه آرا اعلام و اسامی منتخبان در اختیار عموم قرار گیرد، این مهم محقق نشد و همین رویداد جرقه اختلافات را زد تا خبرنگاران در سایه اهمال مدیر وقت بسوزند چون این قشر به دو گروه موافق و مخالف اعلام نتیجه انتخابات خانه مطبوعات استان زنجان تقسیم شدند و در گروههای مختلف نسبت به بحث و رایزنی در زمینه اقدامات قانونی برای حصول نتیجه مورد نظر خود اقدام کنند.

موضوع عدم اعلام نتیجه و مقاومت برای معرفی منتخبان در این چهار ماه هیچگاه روشنگری نشد و عدم اطلاعرسانی از سوی دستگاهی که متولی اصحاب رسانه بوده و بر همراهی دستگاهها با خبرنگاران تاکید داشت، سئوالبرانگیز بود و موجب شد خبرهای ضد و نقیضی از مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان در مورد این نتیجه به گوش برسد و هر کسی حرف و حدیثها و استنباطهای خود را بیان میکرد.

این در حالی است که اصغر حاج علی اکبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در آخرین نشست خود در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ابطال انتخابات خانه مطبوعات خبر داده و میگوید: در جلسهای برگزار شده بود، اعلام شده در حالی که 28 آذرماه انتخابات در زنجان برگزار شد، طی نامهای در 29 آذرماه عدم تایید انتخابات استان اعلام شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه انتخابات باید مجدد برگزار شود، اضافه میکند: برگزاری مجدد انتخابات در فاصله زمانی کم، همان نتیجه قبلی را داشت.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه شرایط برگزاری انتخابات فراهم شود، تمهیدات و استعلامات در حال انجام است، عنوان میکند: در اولین فرصت با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخابات در زنجان برگزار خواهد شد.

با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد به زودی بار دیگر این انتخابات در استان زنجان تکرار شود ولی سئوال این است که آقای مدیر کل، چه برنامهای برای این دور از انتخابات دارد؟ آیا انتخابات با همین تعداد از خبرنگاران باقی مانده برگزار میشود یا خبرنگاران حذف شده به لیست باز خواهند گشت؟ همچین این سئوال مطرح است که با مسئولان این مجموعه که زمینه ایجاد این حجم از حواشی برای یک انتخابات درون سازمانی را فراهم کردند، برخورد خواهد شد یا بار دیگر همین افراد مسئول برگزاری انتخابات میشوند؟ باید منتظر ماند و دید پرونده این دور از انتخابات بسته خواهد شد یا مدیر فرهنگ و ارشاد فعلی نیز مانند مدیر سابق در صورت بروز مشکل از بار مسئولیت شانه خالی خواهد کرد؟

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانفرهنگ و ارشادخبرنگارانخانه مطبوعات
sedayezanjannews.ir/nx11460


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»