کد خبر: 16049
1404/05/26 - 10:1


استاندار زنجان:

یکی از رویکردها در ساخت مدارس، توجه به هنرستان‌هاست

استاندار زنجان گفت: یکی از رویکردهای اصلی در ساخت مدارس، توجه به هنرستان‌ها و مراکز مهارت‌آموزی است تا دانش‌آموزان از مقطع متوسطه برای ورود به نسل سوم دانشگاه‌ها و آموزش عالی آماده شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  استاندار زنجان گفت: یکی از رویکردهای اصلی در ساخت مدارس، توجه به هنرستان‌ها و مراکز مهارت‌آموزی است تا دانش‌آموزان از مقطع متوسطه برای ورود به نسل سوم دانشگاه‌ها و آموزش عالی آماده شوند.

سیدمحسن صادقی شنبه ۲۵ مرداد در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در هفته دولت ۱۰۰ کلاس آموزشی جدید به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۳ مترمربع و در شهر زنجان ۴ مترمربع است که با اجرای پروژه‌های جدید، این میزان به ۵.۴ مترمربع افزایش خواهد یافت.

استاندار زنجان با تاکید بر لزوم تأمین معلم مورد نیاز برای همه مدارس استان، تصریح کرد: قابل قبول نیست که هیچ مدرسه‌ای در استان بدون معلم آغاز به کار کند و آموزش و پرورش موظف است با برنامه‌ریزی دقیق این نیاز را برطرف کند.

وی یکی از موضوعات مهم در آستانه سال تحصیلی جدید را سرویس مدارس دانست و گفت: تعرفه‌ها باید متناسب با توان مالی خانواده‌ها تعیین شود و صلاحیت رانندگان و ایمنی خودروها به طور جدی کنترل شود. کمیته‌ای متشکل از آموزش و پرورش، شهرداری و پلیس راهور مسئول نظارت بر این موضوع خواهد بود.

صادقی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت آموزش مجازی در مدارس استان، ادامه داد: احتمال بازگشت به شرایط خاص وجود دارد و باید مدارس از نظر اینترنت، تجهیزات آموزشی و آموزش معلمان آماده باشند.

او افزود: در سفر اخیر رئیس‌ جمهور به استان، شتاب بیشتری به نهضت عدالت آموزشی داده شد و امروز همه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی باید برای توسعه فضاهای آموزشی، به‌ویژه در مناطق محروم همکاری کنند.

استاندار زنجان همچنین با تاکید بر اهمیت حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: ایاب‌وذهاب رایگان برای دانش‌آموزان استثنایی یک ضرورت است و شهرداری زنجان ۶۴ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده است.

نماینده عالی دولت در استان بر ضرورت همکاری خیرین، صنایع و معادن بزرگ استان در مدرسه‌سازی تأکید کرد و افزود: موفقیت در این مسیر تنها با احساس مسئولیت جمعی و هم‌افزایی همه بخش‌ها ممکن است.

در ادامه، نماینده ولی فقیه در استان زنجان با تقدیر از موفقیت اخیر دانش‌آموز زنجانی در عرصه‌های علمی، اظهار کرد: این دستاورد نباید یک اتفاق مقطعی باشد بلکه باید با برنامه‌ریزی منظم تکرار شود.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی افزود: موفقیت دانش‌آموزان زنجانی می‌تواند هویت علمی استان را تقویت کند و انتظار می‌رود با تدوین برنامه‌های هدفمند، سال آینده شاهد چند موفقیت مشابه در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی باشیم.

امام جمعه زنجان با تأکید بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه برای حمایت و پرورش استعدادهای دانش‌آموزی، گفت: این موفقیت‌ها شانسی به دست نمی‌آید و نیازمند تلاش، برنامه‌ریزی و همکاری همه دستگاه‌ها، خیرین و نهادهای مردمی است.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تسریع در نهضت مدرسه‌سازی، بیان کرد: زنجان به واسطه حضور خیرین و مشارکت‌های مردمی ظرفیت‌های ارزشمندی دارد و می‌توان با یک حرکت جهادی و نهضتی، اقدامات مدرسه‌سازی را سرعت بخشید.

وی ضمن قدردانی از ابتکار عمل آموزش و پرورش در بازخوانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: توجه به اجرای عملی این سند در استان زنجان می‌تواند زمینه‌ساز تحول جدی در آموزش و پرورش باشد و لازم است تقسیم کار مشخصی برای تحقق بندهای آن صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه جلسه اظهار کرد: در حال حاضر در ۱۴ ناحیه آموزشی استان، ۲۷ مدرسه و ۱۷ مرکز جامع آموزش و توان‌بخشی فعال است.

وی افزود: تنها در شهرستان زنجان ۱۱ مدرسه استثنایی فعال هستند. همچنین در طارم چهار مدرسه، در خرمدره سه مدرسه و در خدابنده دو مدرسه در حال فعالیت هستند. در مجموع ۳۵ دانش‌آموز در مدارس خاص استثنایی و ۱۷۴۵ دانش‌آموز نیز در قالب طرح تلفیقی - فراگیر مشغول تحصیل هستند.

تاراسی با بیان اینکه در سال تحصیلی آتی تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی استان به ۲۷۸۰ نفر خواهد رسید، ادامه داد: ۳۷۸ نفر پرسنل شامل کادر اداری، مدیران، آموزگاران، نیروهای توان‌بخشی و خدماتی در مدارس و کلاس‌های ویژه خدمات آموزشی و توانبخشی به این دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش زنجان تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌ها و شرایط دانش‌آموزان دارای آسیب ذهنی یا مشکلات حسی-حرکتی، مدارس و مراکز خاصی برای آنان در نظر گرفته شده که هم در بخش معلمان و هم در فضای آموزشی، تدارکات ویژه‌ای دیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در فصل هفتم این سند بر افزایش نقش شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق در تقویت فعالیت‌های تربیتی تأکید شده است. راهکار تحقق این موضوع، اصلاح قوانین و مقررات موجود و تقویت شوراهای آموزش و پرورش متناسب با مقتضیات تربیتی است.

تاراسی با بیان اینکه افزایش کارآمدی شوراهای درون مدرسه‌ای نظیر شورای معلمان و شورای دانش‌آموزان یکی از راهبردهای مهم در سند تحول بنیادین است، خاطرنشان کرد: این شوراها می‌توانند با تفویض برخی اختیارات و فراهم کردن زمینه مشارکت بیشتر، نقش مهمی در ارتقای فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی زنجان نیز در ادامه با بیان اینکه بخشی از هزینه‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه افزون بر برآورد اولیه در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها، یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برای هر دانش‌آموز در نظر گرفته شده و در مجموع مبلغی حدود ۶ میلیارد و ۶۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هشت‌ماه سال تحصیلی آینده پیش‌بینی شده است.

فاطمه باغبانی افزود: این منابع مالی برای حمایت از خانواده‌هایی است که شرایط آسیب‌پذیرتری دارند و مشارکت سایر نهادها برای کمک به این دانش‌آموزان ضروری است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با اشاره به محدودیت‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تصریح کرد: با وجود اینکه قانون‌گذار به موضوع ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه توجه کرده است، همچنان نیازمند حمایت عملی دستگاه‌ها در این زمینه هستیم.

باغبانی ادامه داد: در سال‌ جاری، طی دو مرحله مکاتبه با شورای اسلامی شهر زنجان و پیگیری‌های حضوری از شهرداری، موضوع مشارکت این نهاد در برنامه‌های جاری مطرح شد. اکنون منتظر ارائه لایحه‌ای از سوی معاونت حمل‌ونقل شهرداری به شورا برای تصویب هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت همراهی سایر شهرداری‌های استان تصریح کرد: شهرداری زنجان تاکنون همکاری داشته اما سایر شهرداری‌ها به دلیل کمبود منابع اعتباری یا مشارکت کمرنگ یا اصلاً مشارکت نکرده‌اند. این در حالی است که برای آغاز سال‌ تحصیلی جدید و فراهم‌ کردن شرایط مناسب، همراهی همه دستگاه‌ها ضروری است.

در ادامه، معاون سوادآموزی اداره‌ کل آموزش و پرورش زنجان با بیان اینکه نهضت سوادآموزی از ابتدای تأسیس خود ماهیتی مردمی و خودجوش داشته و موفقیت‌های بزرگی در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده است، اظهار کرد: این نهضت تا سال ۱۳۹۰ به صورت مستقل فعالیت می‌کرد و پس از آن در ساختار آموزش و پرورش ادغام شد.

امیر طوماری با اشاره به تکلیف قانونی برنامه هفتم توسعه برای بازنگری در ساختار و عملکرد سوادآموزی افزود: اهداف جدید این حوزه بر مبنای تحقق سوادهای ۱۲گانه یونسکو و در چارچوب شش ساحت تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین پیگیری می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان با تأکید بر اجرای طرح مدرسه‌محوری ادامه داد: براساس ماده ۹۱ برنامه هفتم توسعه، استقلال الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین و پیوند آن با نهادهای عمومی و مشارکت مردمی پیش‌بینی شده است. در این رویکرد، مدرسه به عنوان واحد محلی و خودمختار، محور فعالیت‌های سوادآموزی خواهد بود.

وی تصریح کرد: مزیت‌های مدرسه‌محوری شامل شناخت بهتر نیازهای بی‌سوادان، پایداری آموزش‌ها، ارتقای کیفیت یادگیری، افزایش انعطاف‌پذیری و مشارکت بیشتر خانواده‌ها و جامعه محلی در فرآیند آموزش است.

طوماری با بیان اینکه در سال گذشته اقدامات متعددی در این راستا انجام شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی راهبران آموزشی، جلسات بهبود کیفیت، حضور در نشست‌های اولیا و مربیان، و همچنین جلسات تخصصی کارشناسان از جمله این اقدامات بوده است.

وی در ادامه به رویکرد تقاضامحوری اشاره کرد و گفت: در گذشته روش ما عرضه‌محور بود و آموزش‌دهندگان برای جذب افراد بی‌سواد به منازل مراجعه می‌کردند که نتیجه چندانی به همراه نداشت، اما در شیوه تقاضامحور، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، ائمه جمعه و دهیاران انجام می‌شود و افراد بی‌سواد داوطلبانه و با اراده خود به مراکز آموزشی مراجعه می‌کنند.

طوماری همچنین به ظرفیت نیروی انسانی این حوزه اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۹۱ آموزش‌دهنده شامل ۱۴۰ نفر آزاد و ۵۱ نفر فرهنگی با ما همکاری کرده‌اند، اما برنامه ما حرکت به سمت استفاده از نیروهای رسمی و کارکنان آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: چهار مرکز یادگیری محلی در استان (ابهر، خدابنده، ناحیه ۱ و ناحیه ۲ زنجان) فعالیت می‌کنند و در کنار آموزش سواد پایه، مهارت‌هایی همچون تربیت فرزند، پیشگیری از سرطان، خیاطی، حقوق شهروندی و سواد رسانه‌ای را نیز به اولیای بی‌سواد آموزش می‌دهند.

او از دستگاه‌های مختلف خواست در اجرای این مأموریت همراهی کنند و افزود: تبیین رویکرد مدرسه‌محوری و تقاضامحوری در تریبون‌های نماز جمعه، ارائه مشوق‌های مالی توسط استانداری و جهاد کشاورزی، استفاده از ظرفیت سامانه سیب دانشگاه علوم پزشکی و همکاری رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما از جمله اقداماتی است که می‌تواند در ریشه‌کنی بی‌سوادی مؤثر باشد.

 

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجاناستاندارآموزش و پرورشزنجان
sedayezanjannews.ir/nx16049


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»