کد خبر: 16000
1404/05/19 - 15:46


مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد؛

بازسازی ۲۰۰ مدرسه در قالب طرح شهید عجمیان

ذبیح‌الله تاراسی: برای رصد علمی و دقیق وضعیت دانش‌آموزان، طرح ملی نماد در مدارس زنجان اجرا می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: نشست خبری ذبیح الله تاراسی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اصحاب رسانه یکشنبه 19 مردادماه 1404 با حضور اصحاب رسانه استان زنجان برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در ابتدای این جلسه ضمن تبریک روز خبرنگار، بر نقش مهم و راهبردی رسانه‌ها در تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری تأکید و اظهار کرد: خبرنگاران با صداقت، شجاعت و تعهد اجتماعی، در خط مقدم جریان اطلاع‌رسانی قرار دارند.

وی اصحاب رسانه را شرکای راهبردی آموزش و پرورش در مسیر تعالی فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کشور خواند و افزود: از تلاش‌های خبرنگاران در عرصه آگاهی‌بخشی و تربیت نسلی پرسشگر قدردانی می‌شود.

تاراسی، عدالت آموزشی را اساس توسعه انسانی پایدار خواند و افزود: تحقق عدالت آموزشی بدون توسعه متوازن فضاهای آموزشی امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان نهضت مدرسه‌سازی با بسیج ظرفیت‌های مردمی و دولتی در حال اجرا است، تاکید کرد: هدف ما ایجاد مدارسی ایمن، استاندارد، زیبا و مجهز است تا هیچ دانش‌آموزی در هیچ نقطه‌ای از استان از حق آموزش باکیفیت محروم نماند.

وی با اشاره به تغییر رویکردهای آموزشی، گفت: آموزش و پرورش تنها به انتقال محفوظات اکتفا نمی‌کند و به سمت یادگیری فعال، مسئله‌محور و مهارت‌افزا حرکت کرده است.

تاراسی با بیان اینکه در این حوزه معلم نقش تسهیل‌گر و دانش‌آموز نقش جوینده فعال دانش را بر عهده دارد، اضافه کرد: توانمندسازی حرفه‌ای معلمان، استفاده از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و تشکیل اجتماعات یادگیری از اقدامات مهم در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در سال تحصیلی جدید هیچ کلاسی بدون معلم و هیچ مدرسه‌ای بدون تجهیزات ضروری نخواهیم داشت، گفت: ما معتقدیم که عدالت آموزشی اساس توسعه انسانی پایدار است و تحقق آن بدون توسعه متوازن فضاهای آموزشی امکان‌پذیر نیست.

تاراسی با اشاره به اجرا نشدن تعهدات در طرح های مسکن برای ایجاد فضای آموزشی لازم تاکید کرد، افزود: انباشت کمبود مدارس در برخی شهرک های اقماری  ماحصل این عدم تعهد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به رتبه ۱۱ استان زنجان در میانگین نمرات نهایی دانش‌آموزان گفت: این موضوع با رتبه استان در کنکور هم رابطه دارد و تلاش ما ارتقای وضعیت استان در میزان قبولی‌های کنکور با اقداماتی مثل هدایت تحصیلی صحیح و مداخله‌های مثبت در زمینه محتواهای تکمیلی و آموزش بیشتر معلمان است.

لزوم تحقق عدالت آموزشی از طریق توازن فضای فیزیکی

وی عنوان کرد: تحقق عدالت آموزشی بدون توسعه متوازن فضاهای آموزشی امکان‌پذیر نیست.

تاراسی با بیان اینکه طرح «شهید عجمیان» باهدف بهسازی و شاداب‌سازی مدارس استان، هر ساله با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس، خیرین مدرسه‌ساز و گروه‌های جهادی اجرا می‌شود، افزود: این طرح به‌صورت مستمر در سطح استان برگزار شده و علاوه بر نوسازی فضاها، به ایجاد محیطی پرنشاط برای دانش‌آموزان کمک می‌کند.

تاراسی با اشاره به اینکه امسال اگرچه نسبت به سال گذشته هم از نظر اعتباری و هم از نظر تعداد میز و کلاس‌هایی که باید بازسازی شوند، کاهش‌هایی وجود داشته است، اما با تلاش‌های مشترک اداره نوسازی و گروه‌های جهادی، پیش‌بینی می‌شود تعداد مدارس و کلاس‌های تحت پوشش افزایش یابد.مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی، نزدیک به ۲۰۰ مدرسه در قالب طرح شهید عجمیان بازسازی و محیط مدارس بهسازی خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه هدف ما این است که دانش‌آموزان در محیطی شاد و بدون دغدغه، دوران تحصیل خود را سپری کنند، افزود: برای این مهم، ساختمان‌های آموزشی باید شرایط استاندارد داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس استان بیش از ۵۰ سال عمر دارند، افزود: در استان نزدیک به ۲ هزار واحد آموزشی داریم و اگر تنها یک درصد آن‌ها در سال نیاز به بازسازی داشته باشند، سالانه حدود ۲۰ مدرسه باید از چرخه استفاده خارج شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش زنجان با اشاره به اینکه برای رصد علمی و دقیق وضعیت دانش‌آموزان، طرح ملی نماد اجرا می‌شود، اضافه کرد: که طی آن همه دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه با پرسشنامه‌های استاندارد غربالگری می‌شوند. نتایج این غربالگری، دانش‌آموزان نیازمند مداخله و مشاوره را شناسایی کرده و اقدامات روانشناسی، مددکاری و مشاوره‌ای برای آنان و خانواده‌هایشان انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین مهارت‌های لازم برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی به دانش‌آموزان، معلمان و مدیران آموزش داده می‌شود تا هم شناخت بیشتری نسبت به آسیب‌ها پیدا کنند و هم واکنش مناسب نشان دهند.

 همیشه میزان بازنشستگی معلمان بیش از جذب نیروهای جدید است

تاراسی به موضوع کمبود معلم اشاره کرد و گفت: همواره میزان بازنشستگی معلمان بیش از جذب نیروهای جدید بوده است که با رایزنی‌های انجام‌شده، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان و جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ در سال‌جاری افزایش یافته و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا در چند سال آینده تراز نیروی انسانی متعادل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش زنجان با بیان اینکه تراکم بالای دانش‌آموزان به‌ویژه در شهرک‌های زیتون و کوی فرهنگیان، گفت: با وجود شرایط بحرانی، امسال هیچ دانش‌آموزی بدون ثبت‌نام نخواهد ماند، اما ناچار به افزایش تراکم کلاس‌ها هستیم. ساخت مدرسه فرآیندی یک تا دو ساله است و برای حل کوتاه‌مدت مشکل، پیشنهاد استفاده از فضاهای مازاد دستگاه‌های اجرایی را مطرح کرده‌ایم که در شورای آموزش و پرورش استان نیز بررسی شده است.

وی درباره افزایش شهریه مدارس غیردولتی، اظهار داشت: شهریه‌های امسال نسبت به متوسط استان ما بسیار بالاتر بود یکی از دلایل اصلی این افزایش، کف شهریه‌ای است که وزارتخانه برای استان‌ها تعریف کرده بود و این کف از شهریه‌های قبلی ما بالاتر بود، بنابراین درصد افزایش در استان ما بیشتر دیده شد.

تاراسی خاطر نشان کرد: علاوه بر این، با توجه به تورم سالیانه، حداقل یک درصد به کف شهریه اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در نظر گرفته شده است که فعالیت‌های فوق برنامه و سایر برنامه‌هایی که مدارس انجام می‌دهند نیز شهریه‌شان پایین‌تر لحاظ شود، تاکید کرد: تعیین شهریه‌ها در سال‌های آتی بر اساس رتبه‌بندی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی خواهد بود و میزان افزایش شهریه‌ها بر مبنای آن برنامه‌ریزی خواهد شد.

 آمار ۹۰۹ بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در سامانه شهید «محمودوند»

فرحناز فتحی معاون آموزش ابتدایی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این جلسه از پیگیری مستمر وضعیت بازماندگان از تحصیل در این استان خبر داد و گفت: آمار بازماندگان به صورت تفکیکی در سامانه‌های مربوطه ثبت و برای هر دانش‌آموز یک مسئول پیگیری مشخص شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به آمار ۹۰۹ بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در سامانه شهید «محمودوند»، اظهار کرد: پس از بررسی‌ها مشخص شد که ۲۸۵ نفر به دلیل مهاجرت به خارج از کشور، ۱۸۷ نفر دانش‌آموزان استثنایی آموزش‌ناپذیر و ۹۰ نفر به علت عدم تمایل والدین به ثبت‌نام در آمار قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار بازماندگان مربوط به نواحی یک و دو استان است، افزود: کمیته‌ای تحت نظارت مدیرکل آموزش و پرورش هر هفته این موارد را رصد و پیگیری می‌کند و در موارد خاص مکاتبات قضایی نیز انجام می‌شود.

فتحی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۱۷ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز در پایه اول ابتدایی استان ثبت‌نام شده‌اند، گفت: این رقم حدود ۹۸ درصد دانش‌آموزان پایه اول را پوشش می‌دهد و استان زنجان در این زمینه جزو چهار استان برتر کشور است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به وجود ۴۰ مدرسه عشایری در این استان گفت: مدارس عشایری معمولاً با تعداد دانش‌آموزان بسیار کم، از ۱ تا ۱۰ نفر فعالیت می‌کنند که عمدتاً دانش‌آموزان خانوادگی هستند.

فتحی افزود: تعداد دانش‌آموزان عشایری استان حدود ۵۱۱ نفر است و به دلیل پراکندگی جمعیت در مناطق دورافتاده، این مدارس نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بازماندگی از تحصیل ایفا می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان، ۱۱ مدرسه تک‌ نفره، ۳۶ مدرسه دو نفره و ۲۱۵ مدرسه با ۱۰ نفر و کمتر دانش‌آموز فعالیت می‌کنند، افزود: این مدارس اغلب در مناطق روستایی و عشایری واقع شده‌اند و تشکیل کلاس‌ها بر اساس تعداد دانش‌آموزان و مقررات وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: این ساختار خاص مدارس عشایری، بخشی از رویکرد ما برای پوشش تحصیلی در نقاط دورافتاده است که در آن‌ها آموزش به شکل چندپایه‌ای و با مدیریت ویژه انجام می‌شود.

انتهای پیام/


اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانآموزش و پرورشطرح شهید عجمیانسمیه محرمی
sedayezanjannews.ir/nx16000


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»