ذبیحالله تاراسی: برای رصد علمی و دقیق وضعیت دانشآموزان، طرح ملی نماد در مدارس زنجان اجرا میشود
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: نشست خبری ذبیح الله تاراسی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان
با اصحاب رسانه یکشنبه 19 مردادماه 1404 با حضور اصحاب رسانه استان زنجان برگزار
شد.
مدیرکل
آموزش و پرورش استان زنجان در ابتدای این جلسه ضمن تبریک روز خبرنگار، بر نقش مهم
و راهبردی رسانهها در تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری تأکید و اظهار
کرد: خبرنگاران با صداقت، شجاعت و تعهد اجتماعی، در خط مقدم جریان اطلاعرسانی
قرار دارند.
وی اصحاب
رسانه را شرکای راهبردی آموزش و پرورش در مسیر تعالی فرهنگی، اجتماعی و آموزشی
کشور خواند و افزود: از تلاشهای خبرنگاران در عرصه آگاهیبخشی و تربیت نسلی
پرسشگر قدردانی میشود.
تاراسی،
عدالت آموزشی را اساس توسعه انسانی پایدار خواند و افزود: تحقق عدالت آموزشی بدون
توسعه متوازن فضاهای آموزشی امکانپذیر نیست.
مدیرکل
آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان نهضت مدرسهسازی با
بسیج ظرفیتهای مردمی و دولتی در حال اجرا است، تاکید کرد: هدف ما ایجاد مدارسی ایمن،
استاندارد، زیبا و مجهز است تا هیچ دانشآموزی در هیچ نقطهای از استان از حق
آموزش باکیفیت محروم نماند.
وی با
اشاره به تغییر رویکردهای آموزشی، گفت: آموزش و پرورش تنها به انتقال محفوظات
اکتفا نمیکند و به سمت یادگیری فعال، مسئلهمحور و مهارتافزا حرکت کرده است.
تاراسی
با بیان اینکه در این حوزه معلم نقش تسهیلگر و دانشآموز نقش جوینده فعال دانش را
بر عهده دارد، اضافه کرد: توانمندسازی حرفهای معلمان، استفاده از فناوریهای نوین
از جمله هوش مصنوعی و تشکیل اجتماعات یادگیری از اقدامات مهم در این حوزه است.
وی با
اشاره به اینکه با توجه به تمهیدات و برنامهریزیهای انجام شده، در سال تحصیلی
جدید هیچ کلاسی بدون معلم و هیچ مدرسهای بدون تجهیزات ضروری نخواهیم داشت، گفت: ما
معتقدیم که عدالت آموزشی اساس توسعه انسانی پایدار است و تحقق آن بدون توسعه
متوازن فضاهای آموزشی امکانپذیر نیست.
تاراسی
با اشاره به اجرا نشدن تعهدات در طرح های مسکن برای ایجاد فضای آموزشی لازم تاکید
کرد، افزود: انباشت کمبود مدارس در برخی شهرک های اقماری ماحصل این عدم تعهد است.
مدیرکل
آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به رتبه ۱۱ استان زنجان در میانگین نمرات
نهایی دانشآموزان گفت: این موضوع با رتبه استان در کنکور هم رابطه دارد و تلاش ما
ارتقای وضعیت استان در میزان قبولیهای کنکور با اقداماتی مثل هدایت تحصیلی صحیح و
مداخلههای مثبت در زمینه محتواهای تکمیلی و آموزش بیشتر معلمان است.
لزوم
تحقق عدالت آموزشی از طریق توازن فضای فیزیکی
وی
عنوان کرد: تحقق عدالت آموزشی بدون توسعه متوازن فضاهای آموزشی امکانپذیر نیست.
تاراسی
با بیان اینکه طرح «شهید عجمیان» باهدف بهسازی و شادابسازی مدارس استان، هر ساله
با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس، خیرین مدرسهساز و گروههای جهادی اجرا میشود،
افزود: این طرح بهصورت مستمر در سطح استان برگزار شده و علاوه بر نوسازی فضاها،
به ایجاد محیطی پرنشاط برای دانشآموزان کمک میکند.
تاراسی
با اشاره به اینکه امسال اگرچه نسبت به سال گذشته هم از نظر اعتباری و هم از نظر
تعداد میز و کلاسهایی که باید بازسازی شوند، کاهشهایی وجود داشته است، اما با
تلاشهای مشترک اداره نوسازی و گروههای جهادی، پیشبینی میشود تعداد مدارس و
کلاسهای تحت پوشش افزایش یابد.مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان ادامه داد: بر
اساس برنامهریزی، نزدیک به ۲۰۰ مدرسه در قالب طرح شهید عجمیان بازسازی و محیط
مدارس بهسازی خواهد شد.
مدیرکل
آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه هدف ما این است که دانشآموزان در
محیطی شاد و بدون دغدغه، دوران تحصیل خود را سپری کنند، افزود: برای این مهم،
ساختمانهای آموزشی باید شرایط استاندارد داشته باشند.
وی با
بیان اینکه بسیاری از مدارس استان بیش از ۵۰ سال عمر دارند، افزود: در استان نزدیک
به ۲ هزار واحد آموزشی داریم و اگر تنها یک درصد آنها در سال نیاز به بازسازی
داشته باشند، سالانه حدود ۲۰ مدرسه باید از چرخه استفاده خارج شوند.
مدیرکل
آموزش و پرورش زنجان با اشاره به اینکه برای رصد علمی و دقیق وضعیت دانشآموزان،
طرح ملی نماد اجرا میشود، اضافه کرد: که طی آن همه دانشآموزان ابتدایی و متوسطه
با پرسشنامههای استاندارد غربالگری میشوند. نتایج این غربالگری، دانشآموزان نیازمند مداخله و مشاوره را شناسایی
کرده و اقدامات روانشناسی، مددکاری و مشاورهای برای آنان و خانوادههایشان انجام
میشود.
وی
افزود: همچنین مهارتهای لازم برای مواجهه با آسیبهای اجتماعی به دانشآموزان،
معلمان و مدیران آموزش داده میشود تا هم شناخت بیشتری نسبت به آسیبها پیدا کنند
و هم واکنش مناسب نشان دهند.
همیشه
میزان بازنشستگی معلمان بیش از جذب نیروهای جدید است
تاراسی
به موضوع کمبود معلم اشاره کرد و گفت: همواره میزان بازنشستگی معلمان بیش از جذب
نیروهای جدید بوده است که با رایزنیهای انجامشده، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان
و جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ در سالجاری افزایش یافته و امیدواریم این روند ادامه
پیدا کند تا در چند سال آینده تراز نیروی انسانی متعادل شود.
مدیرکل
آموزش و پرورش زنجان با بیان اینکه تراکم بالای دانشآموزان بهویژه در شهرکهای
زیتون و کوی فرهنگیان، گفت: با وجود شرایط بحرانی، امسال هیچ دانشآموزی بدون ثبتنام
نخواهد ماند، اما ناچار به افزایش تراکم کلاسها هستیم. ساخت مدرسه فرآیندی یک تا
دو ساله است و برای حل کوتاهمدت مشکل، پیشنهاد استفاده از فضاهای مازاد دستگاههای
اجرایی را مطرح کردهایم که در شورای آموزش و پرورش استان نیز بررسی شده است.
وی
درباره افزایش شهریه مدارس غیردولتی، اظهار داشت: شهریههای امسال نسبت به متوسط
استان ما بسیار بالاتر بود یکی از
دلایل اصلی این افزایش، کف شهریهای است که وزارتخانه برای استانها تعریف کرده
بود و این کف از شهریههای قبلی ما بالاتر بود، بنابراین درصد افزایش در استان ما
بیشتر دیده شد.
تاراسی
خاطر نشان کرد: علاوه بر این، با توجه به تورم سالیانه، حداقل یک درصد به کف شهریه
اضافه شده است.
وی با
بیان اینکه در نظر گرفته شده است که فعالیتهای فوق برنامه و سایر برنامههایی که
مدارس انجام میدهند نیز شهریهشان پایینتر لحاظ شود، تاکید کرد: تعیین شهریهها
در سالهای آتی بر اساس رتبهبندی فعالیتهای آموزشی و پرورشی خواهد بود و میزان
افزایش شهریهها بر مبنای آن برنامهریزی خواهد شد.
آمار
۹۰۹ بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در سامانه شهید «محمودوند»
فرحناز
فتحی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این جلسه از
پیگیری مستمر وضعیت بازماندگان از تحصیل در این استان خبر داد و گفت: آمار
بازماندگان به صورت تفکیکی در سامانههای مربوطه ثبت و برای هر دانشآموز یک مسئول
پیگیری مشخص شده است.
معاون
آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به آمار ۹۰۹ بازمانده
از تحصیل در دوره ابتدایی در سامانه شهید «محمودوند»، اظهار کرد: پس از بررسیها
مشخص شد که ۲۸۵ نفر به دلیل مهاجرت به خارج از کشور، ۱۸۷ نفر دانشآموزان استثنایی
آموزشناپذیر و ۹۰ نفر به علت عدم تمایل والدین به ثبتنام در آمار قرار دارند.
وی با
بیان اینکه بیشترین آمار بازماندگان مربوط به نواحی یک و دو استان است، افزود:
کمیتهای تحت نظارت مدیرکل آموزش و پرورش هر هفته این موارد را رصد و پیگیری میکند
و در موارد خاص مکاتبات قضایی نیز انجام میشود.
فتحی با
بیان اینکه تا امروز بیش از ۱۷ هزار و ۳۰۰ دانشآموز در پایه اول ابتدایی استان
ثبتنام شدهاند، گفت: این رقم حدود ۹۸ درصد دانشآموزان پایه اول را پوشش میدهد
و استان زنجان در این زمینه جزو چهار استان برتر کشور است.
معاون
آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به وجود ۴۰ مدرسه
عشایری در این استان گفت: مدارس عشایری معمولاً با تعداد دانشآموزان بسیار کم، از
۱ تا ۱۰ نفر فعالیت میکنند که عمدتاً دانشآموزان خانوادگی هستند.
فتحی
افزود: تعداد دانشآموزان عشایری استان حدود ۵۱۱ نفر است و به دلیل پراکندگی جمعیت
در مناطق دورافتاده، این مدارس نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بازماندگی از تحصیل
ایفا میکنند.
معاون
آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان،
۱۱ مدرسه تک نفره، ۳۶ مدرسه دو نفره و ۲۱۵ مدرسه با ۱۰ نفر و کمتر دانشآموز
فعالیت میکنند، افزود: این مدارس اغلب در مناطق روستایی و عشایری واقع شدهاند و
تشکیل کلاسها بر اساس تعداد دانشآموزان و مقررات وزارت آموزش و پرورش انجام میشود.
وی
تأکید کرد: این ساختار خاص مدارس عشایری، بخشی از رویکرد ما برای پوشش تحصیلی در
نقاط دورافتاده است که در آنها آموزش به شکل چندپایهای و با مدیریت ویژه انجام
میشود.
انتهای
پیام/